Anna Strumiłło fotografia tkanina artystyczna
21 września 2018 r. o g. 18.00
zapraszamy na otwarcie wystawy fotografii i tkaniny artystycznej Anny Strumiłło
Anna Strumiłło, studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i w Warszawie na wydziale malarstwa u prof. Jana Tarasina i tkaniny u prof. Zbigniewa Gostomskiego. W latach 1985–2012 mieszkała w Stanach Zjednoczonych, gdzie uczestniczyła w organizacji szkoły czarterowej, dla której opracowała i prowadziła autorski program nauczania plastyki oparty na holistycznej i projektowej metodzie nauczania, współpracowała także z muzeami i ośrodkami wystawienniczymi, tworząc projekty edukacyjne dla dorosłych i dla dzieci, brała udział wystawach zbiorowych. Współpracowała (2010–2014) z Fotopedia.com jako fotograf i redaktor tej aplikacji, publikując m.in. fotografie i reportaże ze swoich wielomiesięcznych podróży na jachcie żaglowym po Oceanie Indyjskim i Pacyfiku w rejonach Australii, Nowej Zelandii, Indonezji, Malezji, Tajlandii, Ameryki Południowej, Polinezji Francuskiej. Obecnie większość czasu spędza w Polsce, w Maćkowej Rudzie. Sztuka fotografii dla Anny Strumiłło to przede wszystkim możliwość wizualnej notatki pozwalającej na utrwalenie zauważonego elementu przestrzeni, światła, momentu – służącej jako osobisty pamiętnik. W pracy nad tkaniną wykorzystuje naturalne barwniki zawarte w roślinach i metodę ich ekstrakcji w bezpośrednim kontakcie z materiałem.
Tajemniczy, alchemiczny proces roślinnego barwienia przywołuje na myśl obrazy opisane w słynnym Pachnidle Patricka Süskinda. Wywołuje on na tkaninach Anny Strumiłło, daleką od dosłowności, duszę roślin. Nasyca je zmieniającym się światłem, powietrzem, otaczającą przyrodą i wyjątkowością miejsca, w którym powstają – Maćkowej Rudy nad Czarną Hańczą.
Sprawia, że rozpędzony krąg życia i przemijające pory roku zastygają w materiale. Pozostawia w podziwie wobec bogactw, które daje nam Ziemia, i których możemy używać z szacunkiem na tyle sposobów, także jako naturalnego materiału artystycznego.
Na wystawie prezentowane są nie tylko tkaniny, ale również fotografie roślin, które stały się inspiracją i przyczyniły się do powstania prac. Nieprzypadkowo są one czarno-białe, bo pracom oddały nie tylko kształt, ale również kolor. Zdjęcia z procesu powstawania tkanin ten kolor zachowują. Są zapisem poszukiwań artystycznych, ale także zdobywania wciąż nowych doświadczeń, eksperymentów i badań botanicznego materiału.
Katarzyna Błesznowska-Korniłowicz